زمان تعویض روغن گیربکس پروتون چه موقع است؟

فرقی نمی‌کند که گیربکس‌ خودرو پروتون تان دستی است یا اتوماتیک؛ در هر حال، نیاز به تعویض روغن گیربکس وجود دارد. اما چه موقع؟ اجازه بدهید که با تفکیک گیربکس اتومات و دستی کمی بیشتر در این‌باره صحبت کنیم:

۱. تعویض روغن در گیربکس دستی

در گیربکس‌های دستی معمولا پس از مدتی که از خودرو استفاده شد، روغن گیربکس آلوده می‌شود. البته ممکن است روغن کماکان کیفیت و حالت طبیعی‌اش را حفظ کند، اما واقعیت این است که دچار آلودگی شده است. در حقیقت به‌مرور زمان، فرسایش دنده و یاتاقان باعث ایجاد ذرات فلزی بسیار ریزی در حد ذرات میکروسکوپی در روغن گیربکس می‌شود؛ ذراتی که سیال را غلیظ و آلوده می‌کنند. این آلودگی مانع از آن می‌شود که روغن گیربکس به‌درستی عملیات روان‌سازی را انجام بدهد. پس باید زمان تعویض روغن گیربکس دستی را بدانید.

کارشناسان و اهل فن معتقدند که هر ۵۰ تا ۱۰۰هزار کیلومتر باید به فکر تعویض روغن باشید. البته اگر از خودرو زیاد از حد کار می‌کشید و در شرایط دشوار رانندگی می‌کنید، زمان تعویض روغن گیربکس به هر ۳۰ هزار کیلومتر هم خواهد رسید. راننده‌های تازه‌کار، کسانی که مدام در ترافیک اسیر می‌شوند و راننده‌های کوه و کوهستان باید حواس‌شان را جمع کنند و زودتر از ۵۰ تا ۱۰۰هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن گیربکس کنند. به‌طور کلی، زمانی که نیاز به تعویض دنده زیاد باشد، زمان تعویض روغن هم زودتر از حالات عادی و طبیعی فرامی‌رسد.

۲. تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

در گیربکس‌های اتوماتیک حرارت بیشتری نسبت به گیربکس‌های دستی ایجاد می‌شود. همین افزایش دما و حرارت است که کیفیت روغن را کم می‌کند. فرسودگی قطعات داخل گیربکس هم مزید بر علت می‌شود و زمان تعویض روغن گیربکس را جلو می‌اندازد. پس اگر می‌خواهید که عملکرد خودرو را تحت‌تأثیر مسائلی قرار ندهید که قابل‌پیشگیری هستند، حواستان به تعویض روغنِ به‌موقع باشد. نظر کارشناسان برای زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر ۱۰۰هزار تا ۱۲۰هزار کیلومتر است. البته اگر زودتر دست به کار شوید و مثلا هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض روغن گیربکس را انجام بدهید هم ضرری ندارد.

نشانه‌های تعویض روغن گیربکس

همیشه به نشانه‌ها دقت کنید؛ نشانه‌ها می‌توانند راهنمای مناسبی برای نگهداری درست و اصولی از خودرویتان باشند. مثلا نشانه‌هایی وجود دارند که خبر از فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس می‌دهند. واقعیت این است که هر روغنی روی جعبه خود زمان تعویض را هم اطلاع می‌دهد. پس روی قوطی بدنه روغن گیربکس را بخوانید تا شما را در جریان زمان مناسب برای تعویض قرار بدهد. برای برنامه‌ریزی جهتِ تغییر روغن گیربکس به اطلاعات محصول دقت کنید. اما این را هم یادتان باشد که گاهی، زمان تعویض روغن گیربکس زودتر از موقعی می‌رسد که روی جعبه و قوطی آن نوشته شده است. نشانه‌های زیر را در نظر بگیرید تا در دردسر نیافتید:

  •       اگر دنده‌ عوض‌کردن برایتان دشوار شده، نگاهی به روغن گیربکس داشته باشید.
  •       در رفتن دنده هم می‌تواند نماد و نشانه‌ای از فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس باشد.
  •       اگر خودرو را روشن کرده‌اید اما حرکت نمی‌کند و صداهای قرچ‌وقروچی ناخوشایند از زیر آن به گوش می‌رسد هم باید به فکر              تعویض روغن گیربکس باشید یا دست‌کم کیفیت و وضعیت آن را بررسی کنید.

۱. سنجش سطح روغن در گیربکس دستی

خودرو های پروتون فاقد میله و ابزار سنجش است، باید به تعویض روغن متخصص مراجعه کنید تا در عرض چند دقیقه وضعیت را ارزیابی کند و به اطلاع‌تان برساند.

۲. سنجش سطح روغن در گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک پروتون دارای میله‌های نشان‌گری موسوم به دیپ‌استیک (dipstick) هستند. باید این میله را بشناسید و با شاخص‌های دیگری که در خودرو وجود دارد، آن را اشتباه نگیرید. برای بررسی سطح روغن گیربکس اتومات باید میله نشان‌گر را در حالی بیرون بکشید که خودرو روشن است و دنده در حالت پارک قرار دارد.

تعویض‌نکردن روغن گیربکس چه مشکلاتی در پی دارد؟

دیگر تا اینجا با ما همراه شده‌اید و مقاله را به انتها رسانده‌اید. پس حتما در خلال متن متوجه شده‌اید که اگر زمان تعویض کردن روغن گیربکس را در نظر نداشته باشید و به آن بی‌توجهی کنید، چه مشکلاتی گربیان‌گیرتان خواهد شد. اما به‌طور خلاصه، مروری بر مشکلات احتمالی خواهیم داشت:

  •       آسیب‌دیدن چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها
  •       لرزیدن خودرو و بالارفتن دور موتور
  •       دشواری در عوض‌کردن دنده‌های دستی
  •       تغییر شدید و دنده به دنده در خودروهای اتومات
  •       ایجاد سروصدا در خودرو، زمانی که در حالت خلاص قرار دارد
  •       داغ‌شدن بیش از حد روغن گیربکس و ایجاد بوی سوختگی در خودرو

همه اینها می‌تواند موجب کوتاه‌شدن عمر سیستم انتقال خودرو شوند. پس نسبت به زمان تعویض روغن گیربکس حساس باشید و به‌موقع برای این کار اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

پروتون کالا

پروتون کالا

بزرگترین فروشگاه لوازم یدکی پروتون در ایران شماره تماس: 09213716367 09022233386